maanantai 12. toukokuuta 2014

Viimeisiä viedään :(

Montereyn suuren valaspettymyksen jälkeen hyppäsimme kurakasaamme ja käänsimme suunpielet hymyyn upealla maisematiellä. Route 1 Montereystä Losiin on pullollaan toinen toistaan uskomattomampia näkymiä. Tie kulkee aivan Tyynenmeren rannalla siten, että toisella puolella kalliot kohoavat korkeuksiin ja toisella puolella aallot lyövät rantakivikkoon tai toisinaan jopa ihanan samettisiin hiekkarantoihin. Ajopäivänämme ei ollut kuin 16 astetta lämmintä, joten hiekkarannoista emme sen enempää nauttineet. Pysähtelimme useaan kertaan ja näimme muun muassa kallioista hiekkarannalle putoavan vesiputouksen ja kyseisen laguunin superkirkkaan turkoosin meriveden.

San Simeon oli osa pikkupikkuruista kaksoiskaupunkia. Valitsimme mahdollisimman halvan hotellin, koska nukkumaan sinne vain mentiin. Yelpissä jokainen San Simeonin ravintoloista oli arvosteltu sysihuonoksi, joten lähdimme syömään kaksosten parempaan puoliskoon. Hotellissamme olisi jopa ollut sisäuima-allas, mutta massut täynnä BBQ-safkaa ei oikein tehnyt mieli puristautua biksuihin ja mennä esittelemään turvotustaan julkisesti, joten jäi ne vedet testaamatta (kylpyamme toimi oivana korvikkeena ja lämmintä vettä!).

Torstaiaamuna matka jatkui kohti viimeistä kohdettamme: Los Angelesia (myös Los Vegas tai Las Angeles hyväksytään). Matilla oli perinteinen krapula-aamu, mutta matka sujui siltikin ihan mukavasti. Reitiksi Masa oli tottakai valinnut Highland avenuen, joka solahtaa tismalleen Hollywoodin läpi. Kolmen neljän aikaan Losissa voitte varmaan kuvitella, että liikennettä oli jonkin verran.

Kävimme heti ensimmäisenä iltana testaamassa hotellimme yhteydessä olevan kreikkalaisen ravintolan. Perinteiseen kreikkalaiseen tapaan söin tietysti lihamureketta ja perunamuusia (mitenniin alkais pikkuhiljaa suomiruoka maistua). Meri sentään otti Cobb-salaatin, vaikka pakko myöntää että mulla ei vieläkään ole mitään hajua mitä se on :D All in all, ruoka oli namia ja palvelukin oivaa.

Ensimmäinen kokonainen päivä Losissa päätettiin koluta ns. pakolliset turistiansat. Kurakasa parkkihalliin (maks 13 dollaria per päivä, not bad) ja hyppimään Hollywood bulevardille. Walk of Fame ja kiinalaisen teatterin edustan kädenjäljet olivat makeita, muutama tuttu nimikin löytyi. PS. Niitä tähtiä on ehkä _miljoona_ ja ihan törkeen pitkällä matkalla aka au mun jalat. Kävimme lisäksi vielä illalla heittämässä lenkkiä Beverly Hillsin alueella ja katselemassa julkkisten ökytalojen aitoja, puskia ja portteja.

Lauantai valkeni ja päätimme lähteä katselemaan lisää julkkisten kotien turvajärjestelyä Malibuun. Lämpöä riitti, vaikka rannalla olikin tuulista.

Illaksi meillä olikin huisin jännää ohjelmaa. Ennen sitä on tosin pakko mainita, että hotellihuoneen vessallakin meni lauantain kunniaksi lujaa - ei onneksi hävettänyt paljon mennä pyytämään respapoikaa apuun, kun pönttö päätti, että viemärivesi pitää tuoda tyttöjen näytille. Imukuppipoika pelasti tytöt hädästä (hehe) ja ilta jatkui vähän miellyttävimmissä merkeissä. Löysin nimittäin aiemmin muutaman firman, jotka järjestivät niin sanottuja club crawleja Hollywoodissa. Valitsimme firmoista yhden ja hurjaan 25 dollarin hintaan pääsimme mukaan vajaan 100 hengen seurueeseen. Illan aikana kiersimme neljä eri yökerhoa ja ohjelmaan kuului vip-sisäänpääsyjä, ilmaisia juomia, suklaaseen dipattuja tuoreita mansikoita, huikeita ihmisiä, siistejä klubeja ja tärykalvot rikkovaa jumputusta. Perinteisesti ilta päättyi hodarikärrylle (baarit menee kiinni kahdelta waat) ja pienen osoitesekoilun jälkeen taksikuskikin löysi tiensä hotellille (hihi sori).

Sunnuntaina maksettiin takaisin lauantaina lainattua iloa. Sallimme itsellemme päivän leffoja, ruokaa ja lepoa. Mentiin myös aikaisin nukkumaan, sillä maanantaina luvassa oli vaihteeksi aikainen herätys ja pitkä päivä. Lippuruletissa kävi nimittäin tuuri ja saimme liput katsomaan Warner Brosin studioille katsomaan Conan O'Brianin talkshown nauhoituksia. Allekirjoittanut on saattanut muutaman jakson katsoa Conania aina Late Nightin ajoilta lähtien, joten luvassa oli kohtaaminen yhden teiniaikojen suurimman idolin kanssa. Menimme studioille aikaisin, jotta saisimme hyvät paikat ja olimmekin ensimmäisten joukossa. Odottelu kannatti ja pääsimme istumaan aivan eturiviin keskelle!! Sitä täpinän määrää! Studioalueella ei harmiksemme tosin saanut kuvata lainkaan.

Eräs ohjelman työntekijöistä lämmitteli aluksi yleisöä ja bongasi tietenkin kaksi nättiä suomalaistyttöä eturivistä (öhö öhö). Se kokemus oli jo tarpeeksi hermostuttava, joten olimme ihan tyytyväisiä, että Conan jätti meidät kameroiden pyöriessä rauhaan :D Conanin vieraina olivat Will Arnett (Arrested Development, The Millers), Melissa Rauch (The Big Bang Theoryn Bernadette!!!) ja koomikko Ryan Hamilton. Sairaan hieno kokemus ja jaksokin tuli jo samana iltana ulos telkkarista, joten päästiin bongaamaan itsemme telkkarista muutamaankin kertaan.

Nyt edessä on meidän viimeinen yö Losissa, huomenna kello 22 paikallista aikaa lähtee lento kohti Lontoota ja sitä kautta Helsinkiin. Neljätoista tuntia lentämistä plus kymmenen tuntia aikaeroa, it's gonna be so lovely. Keskiviikkoyöllä puolen yön jälkeen kaksi kuolemanväsynyttä matkaajaa on Helsinki-Vantaan kentällä ja toivoo, että joku on siellä vastassa hakemassa (ping äiti!).

Onko pakko lähteä jo kotiin? :(